Κλείνοντας τη συνεργασία μου με το νηπιαγωγείο για τη φετινή σχολική χρονιά μια από τις αγαπημένες μου στιγμές ήταν οι συζητήσεις με τα παιδιά «στον κύκλο της παρεούλας». Συχνά ανέφεραν καταστάσεις που τα προβλημάτιζαν στη σχολική μας καθημερινότητα, ενώ άλλες φορές διηγούνταν τα νέα του Σαββατοκύριακου ή των διακοπών. Σε αυτά τα νέα τα περισσότερα παιδιά περιέγραφαν με πάθος και ενθουσιασμό τα βιντεάκια και τα παιχνίδια που έπαιζαν στα κινητά τηλέφωνα και τα τάμπλετ, για τα οποία κράτησα τα εξής συμπεράσματα:

    • Βίντεο στο Youtube: Τους αρέσει να βλέπουν βιντεάκια με σκηνές βίας, γιατί «είναι αστεία» ή «συναρπαστικά». Το ενδιαφέρον τους εστιάζεται στα challenges (πρόκειται για προτροπή του Youtuber στο κοινό να δοκιμάσει ένα αμφιβόλου ποιότητας αστείο, μια παράτολμη ή ενοχλητική συμπεριφορά) και προσπαθούν να τα μιμηθούν. Υιοθετούν τον υβριστικό λόγο των Youtubers στον δικό τους προφορικό λόγο. Δεν έχουν αίσθηση πόσο χρόνο περνούν βλέποντας αυτά τα βιντεάκια. Αντιδρούν όταν τους απαγορεύετε την θέαση αυτών των βίντεο.
    • Βιντεοπαιχνίδια: Πολλά παιδιά εκμεταλλευόμενα την παιδική τους φύση και την τάση να περνούν χρόνο παίζοντας αφιερώνουν αρκετό χρόνο σε βιντεοπαιχνίδια. Αυτά τα παιχνίδια τα παίζουν στα κινητά, τα tablets και τις κονσόλες παιχνιδιών (Playstation κτλ.) συχνά χωρίς γονεϊκή επίβλεψη. Δεν γνωρίζουν αν ένα παιχνίδι είναι κατάλληλο για την ηλικία τους και συνήθως αν εκτεθούν σε ένα ακατάλληλο παιχνίδι, το συνεχίζουν αντί να διακόψουν την ενασχόληση με αυτό.
    • Ταινίες και σειρές στο Netflix: Όπως και με τα βιντεοπαιχνίδια, τα παιδιά μπορεί να εκτεθούν σε περιεχόμενο που είναι ακατάλληλο για την ηλικία τους. Πολλές φορές μπαίνουν από το προφίλ του γονέα αντί να χρησιμοποιήσουν το παιδικό προφίλ που έχει λιγότερες ακατάλληλες επιλογές. Βλέπουν τα επεισόδια μιας σειράς το ένα μετά το άλλο αντί να παραμείνουν στη θέαση ενός και μόνο επεισοδίου. Επηρεάζονται από το περιεχόμενο που βλέπουν και δυσκολεύονται να κοιμηθούν το βράδυ.
    • Social media: Τα παιδιά συχνά εξερευνούν τις εφαρμογές που έχετε στις κινητές συσκευές σας. Γνωρίζουν την ονομασία πολλών εφαρμογών κοινωνικής δικτύωσης και μερικά έχουν μπει στο προφίλ σας για να ικανοποιήσουν την περιέργειά τους. Δεν γνωρίζουν όμως ότι οι συγκεκριμένες εφαρμογές απευθύνονται σε άτομα άνω των 14 ετών.

    Όπως αντιλαμβάνεστε, τα παιδιά όχι μόνο περνούν αρκετό χρόνο με τις ανωτέρω ηλεκτρονικές συσκευές, αλλά συχνά εκτίθενται σε ακατάλληλο περιεχόμενο για την ηλικία τους. Η υπερέκθεση σε ακατάλληλο περιεχόμενο εγκυμονεί τους κινδύνους ένα παιδί να αναπτύξει επιθετικότητα, υβριστικό λεξιλόγιο και να αναμιχθεί σε καταστάσεις σχετικές με το bullying. Προκαλούν υπερένταση, δυσκολία στην έναρξη ή τη διατήρηση του ύπνου και ευερεθιστότητα. Περιορίζονται οι επικοινωνιακές τους δεξιότητες και αποξενώνονται από τον κοινωνικό περίγυρο. Τέλος, η υπερβολική ενασχόληση με τις ηλεκτρονικές συσκευές εγκυμονεί τον κίνδυνο της εξάρτησης, της διάσπαση προσοχής, της εμφάνισης μαθησιακών δυσκολιών και της πρόκλησης διατροφικών διαταραχών.

    Προτάσεις

    Τα παιδιά θα συνεχίσουν να ασχολούνται με την τεχνολογία όσο τα αφήνετε ανεξέλεγκτα και δεν τους δίνετε εναλλακτικές επιλογές απασχόλησης.

    • Καταρτίστε ένα καθημερινό πρόγραμμα με καθήκοντα που οφείλουν να αναλάβουν και δραστηριότητες που μπορούν να ασχοληθούν.
    • Ορίστε χρόνο ενασχόλησης με το κινητό ή το tablet που δεν θα υπερβαίνει τα 30 λεπτά τη μέρα.
    • Ασκήστε πλήρη γονικό έλεγχο της συσκευής και επίβλεψη κατά τη διάρκεια της χρήσης.
    • Για περισσότερες οδηγίες και συμβουλές απευθυνθείτε στο εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείο ή στην ιστοσελίδα https://www.saferinternet4kids.gr/

    Θανάσης Ηλιόπουλος

    Αναπληρωτής ΠΕ23 Ψυχολόγος

    για την σχολική χρονιά 2022-2023